
Zatrudnianie pracowników wiąże się z ryzykiem wystąpienia wypadku przy pracy. Jeśli już się zdarzy, tryb postępowania jaki winien powziąć pracodawca, został ściśle określony przez ustawodawcę. Jednocześnie, w celu zabezpieczenia prawidłowości podejmowanych działań, pracodawca podlega odpowiedzialności wykroczeniowej i karnej za zaniechanie bądź uchybienie obowiązkom.
Obowiązki pracodawcy
Adwokat Wrocław prawo pracy wyjaśnia, że od obowiązków pracodawcy należą działania ograniczające i eliminujące zagrożenia związane z możliwością wystąpienia wypadku, ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku, zapewnienie udzielenia pierwszej pomocy poszkodowanym oraz zapobieżenie występowania podobnych przypadków.
Zabezpieczenie miejsca zdarzenia
Adwokat prawo pracy podkreśla, że w przypadku wystąpienia wypadku przy pracy, pracodawca ma obowiązek zadbać o zabezpieczenie miejsca zdarzenia w sposób uniemożliwiający dostęp osób trzecich do miejsca zdarzenia, uruchomienie wstrzymanych w związku z wypadkiem maszyn, jeśli nie zachodzi taka uzasadniona potrzeba oraz zmianę położenia maszyn i przedmiotów które są przyczyną wypadku lub pozwalają na odtworzenie miejsca zdarzenia.
Przywrócenie pracy
O przywróceniu pracy maszyn i dokonaniu zmian na miejscu wypadku może zadecydować wyłącznie pracodawca po uzgodnieniu ze społecznym inspektorem pracy i prokuratorem, jeśli wypadek był śmiertelny, ciężki lub zbiorowy. Wskazana zgoda nie jest wymagana w sytuacji, w której zmiana miejsca położenia lub uruchomienie maszyn związane jest ze koniecznością ratowania osób lub mienia, względnie zapobieżenia niebezpieczeństwu.
Zawiadomienie o wypadku
Pracodawca, po zajściu wypadku w pracy i zabezpieczeniu miejsca zdarzenia, ma obowiązek zawiadomić właściwego inspektora pracy. Nadto zawiadamia się prokuratura, jeśli wypadek przy pracy ma charakter ciężki, śmiertelny bądź zbiorowy.
Przyczyny wypadku
Kolejnym krokiem w przypadku wystąpienia wypadku przy pracy, jest konieczność ustalenia przyczyn jego wystąpienia. W tym celu, pracodawca jest zobowiązany do powołania zespołu powypadkowego.
Obowiązki zespołu powypadkowego
Adwokat wskazuje, że do obowiązków zespołu powypadkowego należy dokonanie oględzin miejsca wypadku, określenie stanu technicznego maszyn, urządzeń technicznych i ochronnych. Do zadań zespołu należy badanie warunków wykonywania pracy, okoliczności mogących mieć wpływ na powstanie wypadku, przesłuchanie poszkodowanego i świadków. Nadto zespół zobowiązany jest do zapoznania się z opinią lekarza, prawna kwalifikacja wypadku i zebranie i zabezpieczenie dowodów.
Protokół powypadkowy
Zespół powypadkowy, jak wyjaśnia prawnik zobowiązany jest do sporządzenia, w terminie 14 dni od powzięcia wiadomości o wypadku, protokołu powypadkowego. Następnie zapoznaje z jego treścią poszkodowanego bądź członków rodziny zmarłego wskutek wypadku. W sytuacji zastrzeżeń lub braków formalnych protokołu, pracodawca zwraca protokół zespołowi powypadkowemu celem jego uzupełnienia bądź wyjaśnienia. Po dokonaniu tych czynności, pracodawca zatwierdza treść protokołu w terminie 5 dni od jego sporządzenia, a następnie doręcza poszkodowanemu lub rodzinie pracownika. Jeśli protokół dotyczy wypadku ciężkiego, zbiorowego lub śmiertelnego, należy doręczyć go również inspektorowi pracy.
Rejestr wypadków
Pracodawca, w konsekwencji zaistnienia wypadku przy pracy, ma obowiązek prowadzenia określonej dokumentacji, w tym rejestr wypadków zawierający wszelkie zdarzenia uznane za wypadek przy pracy. Pracodawca przechowuje wskazaną dokumentację przez okres 10 lat.
Dodaj komentarz